De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
62 meldingen, waarvan 44 files (156 km) Komende dagen nog hinder door herstelwerk Schipholtunnel (A4) Ongeval op Sijtwendetrace N14 2 rijstroken vrij, maar ook woensdag hinder Schipholtunnel (A4) verwacht 62 meldingen, waarvan 44 files (156 km) Drama op de wegen rond Amsterdam Schipholtunnel (A4) toch hele avondspits dicht

Meer files in 2016, filedruk A4 explodeert

Nu het jaar helemaal om is, is dat het moment om de balans op te maken van 2016 via de traditionele File top50 van de VID. Eerder dit jaar publiceerden we al de voorlopige cijfers: dit is de definitieve lijst.

Ruim 10% drukker dan vorig jaar

Met 11,3 procent meer file dan vorig jaar was het weer drukker, terwijl het gunstige weer nog wel een dempend effect had: dit jaar regende het minder vaak tijdens de spitsuren. Dat is gunstig voor de doorstroming. In 2016 ging naar schatting bijna 60 miljoen uur verloren als gevolg van deze files.

A4 nieuwe koploper

Het wegvak van de A4 voor afrit Zoeterwoude-Dorp (bij Leiden) was in 2016 het grootste knelpunt van Nederland. Daarmee is er voor het eerst sinds drie jaar een nieuwe nummer een in de jaarlijkse VID file top50. Sinds 2013 werd de lijst aangevoerd door de A20 bij het knooppunt Terbregseplein.

Onderstaand de hoogstgeklasseerden uit de top50. Voor de volledige lijst klik hier

Explosieve stijging A4

De filedruk op de A4 richting Amsterdam bij Zoeterwoude-Dorp nam sinds 2010 met bijna 225 procent toe. Ook de andere rijrichting maakt een opmars in de ranglijsten: het wegvak richting Den Haag staat inmiddels op plaats 7 in de file top 50. Daarmee ziet het er niet rooskleurig uit voor de A4 tussen Den Haag en Amsterdam (en vice versa). Het traject maakt in 2017 een goede kans om de drukste van Nederland te zijn.

Onderstaand de trajecten Top10

Een van de oorzaken is de openstelling van de A4 Midden-Delfland. Het nieuwe stuk snelweg tussen Den Haag en Rotterdam werd eind 2015 geopend waarna de verkeersintensiteit toenam. Die aanzuigende werking leverde een explosie van de filedruk bij Zoeterwoude-Dorp op.

Voor 2020 terug bij af

De filedruk in 2016 is nog altijd lager dan in 2007, het jaar waarin Nederland het meest onder files leed. Als de huidige trend voortzet, bereiken we voor 2020 een nieuwe piek. Daarmee is het effect van de economische stagnatie en de bouw van extra infrastructuur om de knelpunten weg te werken, uitgewerkt. Wel is ondertussen de intensiteit van het wegverkeer gegroeid.

Het is overigens goed om te bedenken dat de hoeveelheid file in 2016 nog altijd lager lag dan in enig jaar in het eerste decennium van deze eeuw.

In de file top50 valt verder op:

  • De aanwezigheid van drie knelpunten op het oostelijk deel van de A20: richting Gouda bij het Tebregseplein en bij Moordrecht, in de richting Hoek van Holland bij Nieuwerkerk aan den IJssel;
  • Een fikse stijging van de files rondom Arnhem: op de A12 bij Duiven in beide richtingen en op de N325 bij Presikhaaf in noordelijke richting. Voor het knelpunt op de N325 geldt een bijzonderheid: het is voor het eerst dat een knelpunt op een N-weg zoveel filedruk heeft dat deze de top 25 haalt;
  • De werkzaamheden bij de Velsertunnel zorgden voor een vervijfenveertigvoudiging (!) van de filedruk op de A9 bij Velsen in noordelijke richting. In zuidelijke richting levert het gedeeltelijk gereed zijn van de Badhoeveboog al een bijdrage aan de daling van de filedruk bij Badhoevedorp;
  • Meer goed nieuws komt vanaf de A7 (Wijdewormer), de A13 (Berkel en Rodenrijs en Delft), de A16 (Terbregseplein) en de A15 (Spijkenisse). In alle gevallen profiteerden deze knelpunten van nieuwe infrastructuur.

De filedruk is de lengte maal de duur van de files.

Foto: (c) VID
Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 31 december 2016, 17:19
FB

Spitsverwachting

do 30 maart (Avond)
zware spits

Dit wordt een drukke spits. We verwachten ruim 240 kilometer file op het drukste moment. Nog altijd slechts 2 rijstroken open bij de Schipholtunnel, dus we verwachten drukte.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

vr 31 maart (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

De zon zal zich weer flink van haar beste kant laten zien. Dat betekent dat de zonnebril weer uit het handschoenenvakje mag. Veel verkeersaanbod zal er niet zijn, dus verwachten we een normaal spitsbeeld.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.