De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
3 meldingen (geen file) Drukke avondspits door onweer en ongelukken Onweer gaat avondspits in Randstad hinderen Strandgangers verjaagt door onweer: files huiswaarts 3 meldingen (geen file) Code geel voor aanhoudende warmte Motorrijder te water na aanrijding N402

Opnieuw files door politiecontroles

Verkeer moet dinsdagavond rekening houden met hinder door politiecontroles. Op de A12 is op twee plaatsen file ontstaan doordat agenten opvallend langs de snelweg staan.

Weggebruikers laten bij het zien van de controle het gas los of drukken op de rem. Met het dichte verkeer in de Randstad ontstaat hierdoor een kettingreactie waardoor er files zijn ontstaan. Op de A12 bij Woerden heeft zich achter de politiecontrole een file opgebouwd van 5 kilometer. Op de A12 staat een motoragent en een auto met apparatuur op de vluchtstrook bij Maarn. Dit leidt tot een flinke file van 6 kilometer, mede door omrijders voor de problemen op de A28 bij Maarn.

Rijkswaterstaat laat weten dat het bij Woerden gaat om een ANPR-controle, die na contact met de politie overigens niet kan worden opgedoekt of onderbroken. De VID vindt dat jammer, aangezien de controle voor file zorgde. Het vernieuwde flitsprotocol (afspraken tussen Rijkswaterstaat en politie) stelt duidelijk dat situaties waarin de doorstroming nadelig wordt beinvloed door snelheids- of ANPR controles moeten worden voorkomen.

Handhaven kan veilig

De VID benadrukt dat de politie moet kunnen controleren en handhaven, maar dit mag de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen. In onze verkeerscentrale zien we geregeld hachelijke momenten ontstaan bij mobiele verkeerscontroles. Nu is het middel erger dan de kwaal. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dat het ook anders kan, zien we ook vaak genoeg. Op diverse locaties is de controlepost dusdanig goed verstopt dat de automobilist niet schrikt van de apparatuur in de berm. Rembewegingen (en dus gevaarlijke situaties) blijven dan uit.

Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 16 mei 2017, 22:02
BvdB

Spitsverwachting

vr 23 juni (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Vrijdagochtend dus nauwelijks sprake van een ochtendspits. Er staat wel een flinke westenwind. Vooral motorrijders en lege vrachtwagens moeten hier rekening mee houden.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.

vr 23 juni (Avond)
lichte spits

Het weerbeeld bestaat uit zon, wolken en vooral in het noorden en oosten kans op een buitje. De spits zal redelijk rustig verlopen.

Bij een lichte spits wordt tot 150 km verwacht. De normale knelpunten hebben files.