De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
2 meldingen, waarvan 1 file (3 km) Frontale aanrijding, N9 voorlopig dicht Traumahelikopter naar ongeluk op A58 Mist laat ons het nut van de spitsstroken zien 2 meldingen, waarvan 1 file (3 km) Eerste helft september in jaren niet zo druk Oppassen voor mist in ochtendspits Flinke file door schaap op A12

Gotthard-gate: Europa's grootste vakantieknelpunt

Veel vakantiegangers kennen 'm: de Gotthardtunnel. In de zomer staan er steevast ellenlange files voor de verbinding tussen Zwitserland en Italie. Met een beetje pech loopt de wachttijd voor de tunnel op tot enkele uren. Maar waarom sta je daar nou uren vast? We maakten een overzichtje met weetjes zodat je je medereizigers kan vermoeien met feitjes als je stilstaat voor de tunnel (of omrijdt).

Doseren

De Gotthardtunnel (bijna 17 kilometer) heeft per rijrichting een rijstrook. In 2001 was de tunnel het decor van een tunnelbrand na een ongeluk met twee vrachtauto's. Veel achteropkomend verkeer reed zich in de smalle tunnel vast achter het ongeluk. In de chaos die toen ontstond (instorting tunneldak, veel rookontwikkeling) kwamen elf mensen om het leven. Omdat zich in 1999 een vergelijkbaar ongeluk had voorgedaan in de Mont Blanctunnel (Frankrijk - Italie) voerde men strenge doseer- en veiligheidsregels in rondom lange berg-tunnels. Verkeer wordt druppelsgewijs toegelaten. Dat levert files op.

Te weinig capaciteit

Behalve de strenge veiligheidsregels is ook de beperkte capaciteit van de Gotthardtunnel een groot probleem. De intensiteit is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Tegenwoordig lopen de wachttijden soms op tot vier (!) uur en staat er op drukke dagen zelfs 's nachts files. Tijdens de jaarlijkse zwarte zaterdagen loopt het 24 uur per dag vast voor de tunnel. Plannen voor een tweede tunnelbuis zijn er overigens wel, maar veel soelaas biedt dat niet. Om het Alpengebied te beschermen wordt de capaciteit niet verhoogd.

Alternatieven

Kortom: voorlopig blijft geduld dus een schone zaak als je via de Gotthardtunnel rijdt, dus is het vaak beter om alternatieven te proberen. Natuurlijk is de Gotthardpass een optie, een route over de bergen in plaats van er doorheen. Avontuurlijk, maar kies er wel tijdig voor om de snelweg te verlaten, anders sta je alsnog in de tunnel-files. Grootschaliger omrijden kan via de San Bernadinotunnel of de Simplonpass. Vanaf wachttijden van +60 minuten voor de Gotthard zijn dat prima alternatieven. Wel 100 kilometer om, maar vaker sneller dan Gotthardtunnel.

Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 18 juli 2017, 16:51
RV

Spitsverwachting

di 19 september (Avond)
zware spits

Een wisselvallige avondspits. Daar waar het regent worden de files snel langer. Ontspringt jouw route de regendans? Dan krijg je vooral met gebruikelijke files te maken.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

wo 20 september (Ochtend)
lichte spits

Ondanks het licht wisselvallige weer houden we het vandaag binnen de perken qua drukte. Oorzaak: woensdagochtend is het verkeersaanbod aan de lage kant. Veel dagelijkse files zijn wat korter dan je gewend bent.

Bij een lichte spits wordt tot 150 km verwacht. De normale knelpunten hebben files.