De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
70 meldingen, waarvan 49 files (171 km) Komende dagen nog hinder door herstelwerk Schipholtunnel (A4) Ongeval op Sijtwendetrace N14 2 rijstroken vrij, maar ook woensdag hinder Schipholtunnel (A4) verwacht 70 meldingen, waarvan 49 files (171 km) Drama op de wegen rond Amsterdam Schipholtunnel (A4) toch hele avondspits dicht

Informatie en Media

De afdeling ‘Informatie en Media’ omvat onder meer de VID-meldkamer: het hart van de verkeersinformatievoorziening. Daar komen alle gegevens binnen die worden gebruikt voor het maken van het verkeersbeeld. De gegevens worden veelal automatisch bewerkt, maar soms is het ook de verkeersredactie die bepaalde informatiesoorten maakt.

De VID gebruikt verkeersgegevens die door of namens verschillende wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten) worden aangeleverd. Deze worden ingewonnen met onder meer lusdetectoren, kentekenregistratiecamera’s en infrarooddetectoren. Ook maakt de VID gebruik van haar eigen meetinfrastructuur: via bijna 400 bluetoothdetectoren wordt informatie van wegen ingewonnen waar de wegbeheerders zelf geen meetinfrastructuur voorhanden hebben.

Het verkeersbeeld wordt gecompleteerd met andere informatie van wegbeheerders, politie, hulpdiensten en bergers. Bovendien worden informatie over het weer en ook meldingen van weggebruikers gebruikt. Tenslotte heeft de VID de beschikking over een flink aantal eigen observatiecamera's.

De informatie wordt gebruikt voor een aantal eigen diensten, zoals het 0900-8855-informatienummer, de VID-website, de twitterdienst en teletextdiensten. De VID levert ook content aan derden. Zo levert de VID informatie aan televisie- en radiostations. Dat kunnen kant-en-klare bulletins zijn die dan bijvoorbeeld door presentatoren van de stations zelf gelezen kunnen worden, maar ook bijdragen in de vorm van ‘live’ verkeersinformatiebulletins die via een audioverbinding worden aangeleverd. Omdat in de meldkamer, naast de radioleescellen, ook een televisiestudio is gevestigd, kunnen ook ‘live’ videobijdragen compleet met interactieve wegenkaart worden verzorgd.

Spitsverwachting

do 30 maart (Avond)
zware spits

Dit wordt een drukke spits. We verwachten ruim 240 kilometer file op het drukste moment. Nog altijd slechts 2 rijstroken open bij de Schipholtunnel, dus we verwachten drukte.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

vr 31 maart (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

De zon zal zich weer flink van haar beste kant laten zien. Dat betekent dat de zonnebril weer uit het handschoenenvakje mag. Veel verkeersaanbod zal er niet zijn, dus verwachten we een normaal spitsbeeld.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.