De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
9 meldingen, waarvan 5 files (17 km) N270 dicht door aanrijding tussen vrachtwagen en auto A50 nagenoeg dicht door fors ongeluk Lange files A20 na ongelukken bij Maassluis 9 meldingen, waarvan 5 files (17 km) A6 afgesloten na een ongeluk Technische storing Koning Willem Alexandertunnel A2

Informatie en Media

De afdeling ‘Informatie en Media’ omvat onder meer de VID-meldkamer: het hart van de verkeersinformatievoorziening. Daar komen alle gegevens binnen die worden gebruikt voor het maken van het verkeersbeeld. De gegevens worden veelal automatisch bewerkt, maar soms is het ook de verkeersredactie die bepaalde informatiesoorten maakt.

De VID gebruikt verkeersgegevens die door of namens verschillende wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten) worden aangeleverd. Deze worden ingewonnen met onder meer lusdetectoren, kentekenregistratiecamera’s en infrarooddetectoren. Ook maakt de VID gebruik van haar eigen meetinfrastructuur: via bijna 400 bluetoothdetectoren wordt informatie van wegen ingewonnen waar de wegbeheerders zelf geen meetinfrastructuur voorhanden hebben.

Het verkeersbeeld wordt gecompleteerd met andere informatie van wegbeheerders, politie, hulpdiensten en bergers. Bovendien worden informatie over het weer en ook meldingen van weggebruikers gebruikt. Tenslotte heeft de VID de beschikking over een flink aantal eigen observatiecamera's.

De informatie wordt gebruikt voor een aantal eigen diensten, zoals het 0900-8855-informatienummer, de VID-website, de twitterdienst en teletextdiensten. De VID levert ook content aan derden. Zo levert de VID informatie aan televisie- en radiostations. Dat kunnen kant-en-klare bulletins zijn die dan bijvoorbeeld door presentatoren van de stations zelf gelezen kunnen worden, maar ook bijdragen in de vorm van ‘live’ verkeersinformatiebulletins die via een audioverbinding worden aangeleverd. Omdat in de meldkamer, naast de radioleescellen, ook een televisiestudio is gevestigd, kunnen ook ‘live’ videobijdragen compleet met interactieve wegenkaart worden verzorgd.

Spitsverwachting

ma 23 januari (Avond)
reguliere spits

In de loop van de spits kan het zuidoosten van het land met winterse neerslag te maken krijgen. Daarbij kan het glad zijn omdat de neerslag op de koude ondergrond valt. De meeste drukte verwachten we tussen 17.30 en 18.00 uur.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

di 24 januari (Ochtend)
zware spits

De dag begint op veel plaatsen met (dichte) mist. In het zuiden van het land valt eerst nog wat winterse neerslag en in het hele land kan het door bevriezing glad zijn. De kans op ongelukken is daardoor extra groot.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.