De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
7 meldingen, waarvan 1 file (2 km) Fataal ongeval op N14 bij Den Haag Gooiseweg (N305) dicht na fataal ongeluk Uren wachten voor boot naar Texel 7 meldingen, waarvan 1 file (2 km) Flinke hinder Ring Alkmaar N242 Mogelijk nog wenfiles na wijzigingen op A1

Informatie en Media

De afdeling ‘Informatie en Media’ omvat onder meer de VID-meldkamer: het hart van de verkeersinformatievoorziening. Daar komen alle gegevens binnen die worden gebruikt voor het maken van het verkeersbeeld. De gegevens worden veelal automatisch bewerkt, maar soms is het ook de verkeersredactie die bepaalde informatiesoorten maakt.

De VID gebruikt verkeersgegevens die door of namens verschillende wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten) worden aangeleverd. Deze worden ingewonnen met onder meer lusdetectoren, kentekenregistratiecamera’s en infrarooddetectoren. Ook maakt de VID gebruik van haar eigen meetinfrastructuur: via bijna 400 bluetoothdetectoren wordt informatie van wegen ingewonnen waar de wegbeheerders zelf geen meetinfrastructuur voorhanden hebben.

Het verkeersbeeld wordt gecompleteerd met andere informatie van wegbeheerders, politie, hulpdiensten en bergers. Bovendien worden informatie over het weer en ook meldingen van weggebruikers gebruikt. Tenslotte heeft de VID de beschikking over een flink aantal eigen observatiecamera's.

De informatie wordt gebruikt voor een aantal eigen diensten, zoals het 0900-8855-informatienummer, de VID-website, de twitterdienst en teletextdiensten. De VID levert ook content aan derden. Zo levert de VID informatie aan televisie- en radiostations. Dat kunnen kant-en-klare bulletins zijn die dan bijvoorbeeld door presentatoren van de stations zelf gelezen kunnen worden, maar ook bijdragen in de vorm van ‘live’ verkeersinformatiebulletins die via een audioverbinding worden aangeleverd. Omdat in de meldkamer, naast de radioleescellen, ook een televisiestudio is gevestigd, kunnen ook ‘live’ videobijdragen compleet met interactieve wegenkaart worden verzorgd.

Spitsverwachting

ma 1 mei (Ochtend)
lichte spits

Sommige scholen plakken nog een weekje vakantie achter afgelopen week, met als gevolg dat we ook minder woon-werkverkeer zien. Daarbij hebben veel mensen vrij omdat het de Dag van de Arbeid is. We verwachten ongeveer 100 km file op het drukste moment.

Bij een lichte spits wordt tot 150 km verwacht. De normale knelpunten hebben files.

ma 1 mei (Avond)
lichte spits

De maandagmiddag verloopt waarschijnlijk niet helemaal droog. Het is in de middag nog rustiger dan op maandagmorgen. Verkeer Op de A1 Amsterdam - Amersfoort moet extra opletten. De situatie op knooppunt Muiderberg is veranderd, waardoor veel mensen op het laatste moment nog van rijstrook kunnen wisselen. Wees daar beducht op.

Bij een lichte spits wordt tot 150 km verwacht. De normale knelpunten hebben files.