De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
11 meldingen, waarvan 2 files (9 km) Files A7 door ongelukken bij Avenhorn Regen zorgt voor op een na drukste spits dit jaar Filelezer Antoine van Schie overleden 11 meldingen, waarvan 2 files (9 km) Verkeer A1/A6 vast door storing wisselbaan Grote problemen door ongelukken bij Eindhoven

Veel Voorkomende Vragen

Hier vindt u de meest voorkomende vragen die aan ons worden gesteld.

  • Kan ik de VID aanvullende informatie geven over een verkeerssituatie?

    Hoewel de VID gebruik maakt van geavanceerde apparatuur om u als weggebruiker op de hoogte te houden van de actuele verkeerssituatie zijn extra ogen en oren natuurlijk nooit weg. Ziet u opvallende zaken op het wegennet, bent u getuige van een aanrijding of heeft u beeldmateriaal van een opvallende verkeerssituatie? De VID houdt zich van harte aanbevolen. U kunt bellen met onze meldkamer op 020-4303135, een e-mail sturen naar reacties@vid.nl of ons bereiken op twitter via @vid.

  • Ik wil jullie informatie op mijn site, kan dit?

    De VID staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Bent u geïnteresseerd om onze hoogwaardige verkeersinformatie op uw site te publiceren, stuur dan een mail naar sales@vid.nl of kijk voor meer informatie op onze pagina VID Data Service.

  • Kan ik adverteren op www.vid.nl?

    Uiteraard kan dat. Mannenmedia verzorgt alle advertenties voor ons. U kunt rechtstreeks contact met hen opnemen en vragen naar de mogelijkheden. Mocht u andere commerciële vragen hebben, bijvoorbeeld wat betreft sponsoring van verkeersinformatie, dan kunt u mailen naar sales@vid.nl.

  • Waarom worden niet alle files genoemd op de radio?

    Bij grote verkeersdrukte lezen vooral de landelijke radiostations een file-top-10. Als een file niet behoort tot de 10 langste files van dat moment, wordt deze dus niet genoemd. Op ons overzicht staan altijd alle files vermeld.

  • Wat zijn files, hoe ontstaan ze en wat is er tegen te doen?

    Uitgebreide informatie hierover kunt u lezen op onze pagina over fileproblematiek.

  • Waarom zijn er verschillen in totale filelengtes tussen de VID, ANWB en TomTom?

    Voor het leveren van verkeersinformatie zijn meetgegevens nodig afkomstig van meetinstrumenten. De afgelopen decennia waren deze meetgegevens vooral afkomstig van meetlussen op belangrijke A-wegen in beheer van Rijkswaterstaat. Met het toenemen van het verkeer, kwamen op steeds meer plaatsen vertragingen voor. De behoefte aan verkeersinformatie voor A- en N-wegen bij de weggebruiker nam daarmee ook steeds meer toe.

    Omdat het plaatsen van meetinstrumenten een dure aangelegenheid is, bleef de uitrol van het meetnetwerk bij Rijkswaterstaat achter. Diverse partijen hebben daarom alternatieve inwinmethodes bedacht. De ANWB doet dit door de verkeersinformatie van Rijkswaterstaat te combineren met doorgebelde vertragingen van de wegenwacht. En zo meet TomTom files op basis van gegevens van mobiele (navigatie)apparaten. De VID meet vertragingen voornamelijk op basis van haar VBM systeem. Door het verschil in het gebruik van meetinstrumenten, hoort u verschillende meldingen over totale filelengtes.

    Nadrukkelijk geldt dat meer niet altijd beter is: het is belangrijk dat gemelde vertragingen er ook echt staan.

  • Waarom adviseren jullie weggebruikers bij slecht weer niet om thuis te blijven?

    De VID adviseert weggebruikers over de actuele en verwachte situatie op de weg, ook wat betreft de weersomstandigheden. Daarbij moet direct worden aangetekend dat dat een verwachting is: het weer kan zich anders gedragen dan verwacht. Ook is er de kans dat weggebruikers zich aanpassen aan de verwachte omstandigheden, of het tijdstip of de bestemming van de reis aanpassen.

    Het bovenstaande maakt dat een verwachting, zeker als het gaat om een extreme situatie, altijd onzekerheid met zich meebrengt. Omdat een advies om thuis te blijven (of een andere vorm van ‘alarm’) enorme maatschappelijke consequenties heeft, geeft de VID dat soort adviezen en alarms eigenlijk nooit. Wel wordt het verkeersalarm van de rijksoverheid ondersteund en overgenomen, dit alarm heeft betrekking op de openbare orde en veiligheid.

    Daarbij komt nog dat de VID er vanuit gaat dat weggebruikers, goed geïnformeerd over de (verwachte) situatie zelf een oordeel moeten kunnen vormen of het doorzetten van een bepaalde reis verantwoord is. Alleen de automobilist zelf kan namelijk inschatten hoe belangrijk het is die reis te maken.

  • Waarom geeft de VID alleen vertragingstijden tot op de minuut nauwkeurig tot een half uur vertraging?

    Vertragingen op het snelwegennetwerk worden in de regel gemeten met detectielussen. Bij heel langzaam rijdend verkeer wordt de foutmarge van die metingen groter dan de gemeten waarde, waardoor er niet meer betrouwbaar gemeten kan worden. Het is daarom dat de VID de maximaal weergegeven vertraging beperkt tot een half uur en daarna spreekt over ‘meer dan een half uur’.

    Bovendien is in dat soort situaties vaak sprake van een bijzondere oorzaak, zoals ongevallen en wegwerkzaamheden. Die verlagen de betrouwbaarheid van de metingen verder, maar belangrijker is nog dat het wegnemen van die oorzaak (het beëindigen van de werkzaamheden of het vrijgeven van de weg) de vertraging snel doet slinken.

  • Zijn er ook statistieken te vinden?

    De VID verzamelt in beperkte mate statistische informatie, namelijk daar waar dat als ‘bijproduct’ ontstaat vanuit de actuele verkeersinformatie die we hebben. Naast de statistieken over de afgelopen 25 uur maken we periodiek een overzicht met de 50 belangrijkste filelocaties.

    De VID kan wel voorzien in reistijdanalyses voor bijvoorbeeld (transport)bedrijven. Afhankelijk van vele factoren kunnen hiermee kosten worden bespaard op arbeidstijd en brandstof en is bijvoorbeeld in te schatten hoe een bedrijfsverhuizing zal uitpakken voor werknemers die in een bepaalde plaats wonen. Aan een dergelijke rapportage zijn echter altijd kosten verbonden.

    De VID ontvangt ook nogal eens vragen over files die betrekking hebben op het verkeersbeeld van weken of maanden geleden, bijvoorbeeld omdat dat voor juridische procedures interessant is. De VID kan die vragen vaak goed beantwoorden, maar ook daar zijn kosten aan verbonden.

  • Mogen jullie zomaar mijn foto op vid.nl plaatsen?

    Als we via email of twitter een foto toegestuurd krijgen, vragen wij altijd eerst aan de maker of wij de foto mogen plaatsen en zetten dan ook een bronvermelding bij de foto. Ere wie ere toekomt.

  • Vragen over RDS-TMC

  • Heeft de VID ook een RDS-TMC-dienst?

    De VID heeft enkele jaren lang een RDS-TMC-dienst gehad in samenwerking met een Belgische partner. Die samenwerking is begin 2013 gestaakt, hetgeen betekent dat er geen RDS-TMC-dienst is met informatie van de VID.

Staat je vraag er niet bij? Stuur dan uw vraag door naar reacties@vid.nl.

Spitsverwachting

vr 30 september (Avond)
reguliere spits

De vrijdagavondspits komt altijd vroeg op gang. Als er regen valt kunnen de files langer worden dan normaal.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

ma 3 oktober (Ochtend)
zware spits

We verwachten veel drukte. Een gebruikelijke maandagochtendspits dus met de piek om 08.00 uur.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.